Ob 500-letnici preobrazbe Leonarda da Vincija in 40-letnici vzpona Slovencev na najvišjo goro sveta p. Gržan zapiše 95 tez za izhod iz slepe ulice vzgoje in izobraževanja. Teze, ki pa, kot z njemu lastno skromnostjo pripiše Gržan »nikakor niso resnice, pač pa (za)misli, odprte k preraščanju njih samih; so le za-misel – snov za misel/mišljenje; so izhod(išče) za uvide, ki imajo sami v sebi moč za udejanjanje takšnih izobraževalnih pristopov, ki ne spregledujejo posameznika v njegovi (p)osebnosti – v njegovi neponovljivi izvirnosti.«
Za preseganje tega, kar v procesu izobraževanja onemogoča vsem otrokom dostopno in dostojno izobraževanje in v njem razvoj posameznika v izvirnosti njegove osebnosti za poslanstvo, v katerem smo odprti za medsebojno dopolnjevanje in sodelovanje.
Človek je vreden kot (p)oseben, izviren, neponovljiv posameznik v »koktajlu« svojih osebnih talentov, v katerih mora biti prepoznan in spodbujen k njihovemu razvoju in uresničevanju v dopolnjujočem sodelovanju z drugimi – torej tudi drugačnimi.
IZ VSEBINE:
- Izhod iz slepe ulice labirinta
- IQ ni osamljena inteligentnost
- Pomoč pri prepoznavanju in sprejemanju lastne osebnosti v sožitju z bivajočimi
- Pestrost inteligenc
- Človek kot misleče bitje – razumska inteligenca
- Človek kot sodelujoče bitje – inteligenca dopolnjevanja
- Človek kot družbeno bitje – družbena inteligenca
- Človek kot čustveno bitje – čustvena inteligenca in v njej doživljajsko prenašanje sporočil
- Človek kot duhovno bitje – duhovna inteligenca
- Človek, bitje zaznavnosti – intuitivna inteligenca
- Človek, bitje domišljijskih miselnih horizontov – domišljijsko-ustvarjalna inteligenca
- Človek, telesno (spretnostno) bitje – telesno-gibalna inteligenca
- Estetska inteligenca
- Inteligenca v ironizaciji, ki razsvetljuje, in smehu, ki osvobaja
- Ljudem je danih mnogo nadarjenosti in vseživljenjsko učenje je priložnost za nenehen razvoj, da fant (do)zori skozi dobo bojevnika v modreca in dekle skozi žensko v babo
MNENJA O KNJIGI:
"V svoji najnovejši knjigi je pater Karel Gržan kritično analiziral sodobno vzgojo in izobraževanje ter kot humanist razvil teze, ki lahko pripomorejo k prenovi obeh vitalnih družbenih sistemov in posledično k prenovi družbe." - Marko Golja, Radio ARS
"Sem nasprotnik izključujoče tekmovalnosti, ki nekatere povzdiguje, preostale pa ponižuje." - p. Karel Gržan v pogovoru z Vasjo Jagrom, Mladina
"Knjiga nam bo pomagala ugotoviti, kako vsakemu, tudi sebi, omogočiti zaupanje, da smo vredni kot (p)osebni, izvirni, neponovljivi posamezniki v »koktajlu«, kot pravi pater, svojih osebnih talentov." - Nika Vistoropski, Onaplus
"Od malega nas navajajo, da bi služili sistemu." - p. Karel Gržan v pogovoru z Gorazdom Rečnikom, Val 202
"Osreči to, kar osrči." - Praznični dnevnik p. Karla Gržana, Večer
"Teze zavračajo nesprejemljivo, zavračajo vztrajanje pri izobraževanju, ki je v slepi ulici. V Tezah je zapisano ustvarjanje novega danes za drugačen svet: za izhod iz slepe ulice moramo varovati edinstvenost in neponovljivost človeka v sodelovanju v skupnosti z drugimi, drugačnimi, edinstvenimi za skupen svet. Želim si, da nove generacije sprejmejo nalogo, da izumijo nam še neznano – iz izkušenj v skupnem svetu, ki varuje edinstvenost in sobivanje. Blagodejno sobivanje, če še enkrat zapišem to dragoceno besedo." - Gabi Čačinovič Vogrinčič, predgovor
"V pričujoči knjigi nam Karel Gržan s tisočerih zornih kotov osvetljuje paradokse sodobnega izobraževanja, niza nam primere pedagoških in vzgojnih absurdov, ki bi jih vendar že morali prerasti. Vse to podaja s toplino modreca, ki verjame v božansko naravo človeka, zato so strani knjige presvetljene z močjo ozdravitve." - Andrej Detela, fizik, izumitelj, pisatelj
"Avtor s pogumno ostrino prodornega uma drugo za drugo odstira ovire in zablode s samoumevnega v sistemu, da bi se vzgoja in izobraževanje lahko uravnala v svoje pristno poslanstvo. Skupaj z avtorjem se veselim časa, ko bomo kot družba v vsakem otroku prebujali in sistematično krepili vse vidike človekove kompleksnosti in s tem sprostili najžlahtnejše v njem." - Andreja Križan Lipnik, psihologinja, svetovalna delavka v vrtcu
"Teze se (ne)hote navezujejo na dragoceno izročilo pokojnega prof. dr. Franca Pedička, da bi morala antična paideia prerasti v sodobno vzgojo s primarno funkcijo učlovečevanja, da bi bila zatem lahko funkcija družine, družbe, države, ideologije, religije, gospodarstva in politike. Gržan posebej poudarja pomen prepoznavanja in sprejemanja lastne osebnosti v sožitju z bivajočimi in pestrost inteligenc." - prof. dr. Marko Pavliha, pravnik in pisatelj
"Knjiga je nujna za naš čas, ki kliče: Prebudite se! Potrebna je sprememba paradigme; človeka je treba počlovečiti. Usoden ključ za to luč pa je prav javna šola. V njej sistem riše bodisi zastarel ali pa nov zemljevid prihodnosti. Kakšna bo družba jutri, je odvisno od tega, kakšna je šola danes." - dr. Manca Košir, novinarka, publicistka, pisateljica